Existuje jeden hlavní důvod, proč lidi nakupují? Ne, a proto jsou landing pages (dopadové stránky) skvělým způsobem, jak se trefit přímo do toho, co váš rozlítaný a rozmlsaný uživatel zrovna požaduje. A tím i zvětšit obrat…
Landing page je jakákoliv dopadová stránka, kam vedete lidi z reklamy, organického vyhledáváni, mailingu či jakéhokoliv odkazu, který směřuje na váš web.
Za “funkční” landing page ale bereme stránky, které slouží k odkomunikování specifického problému (představují produkt, jeho benefit či nějakou akci), což může být obsahový článek (blog), nebo jakákoliv část vašeho webu.
Nejčastějšími dopadovými stránkami jsou u eshopů:
U služeb to bývají:
Tyhle klasiky ale fungují hůř a hůř. Proč? Jsou moc obecné. (až na produktovou stránku a případové studie, což je téma samo pro sebe).
A to je jen jeden z důvodů, proč tvořit nové dopadovky. Další jsou…
Maximální vytěžení a pochopení reklamy: Pokud lákáte lidi na vaši novinku, řekněme třeba víno z určité vinice, je nesmysl ukazovat v reklamě skvělé párování a přivést je do obecné stránky “kategorie”, kde začíná hra “najdi si to víno sám”.
Taková akce si zaslouží třeba “listicle” na článek o 5 nejlepších párování, ve kterém budou zmíněna tato nová vína.
Jde zde hlavně o propojení stejné zprávy v reklamě i na webu.
Víc objednávek (větší konverzní poměr): Specializovaná landing page mívá podstatně větší konverzní poměr. Kategorie může mít třeba 1 % a landing page 3 %. To znamená 3x víc objednávek a třikrát víc tolarů.
Vysvětlení složitého zboží / představení novinky: Elixír mládí, který opravdu funguje? Něvěřím, řekne si většina lidí. A od toho je také landing page, která bod po bodu vysvětlí, co dělá každá látka a jak působí. Třeba i s důkazy a příběhy.
Segmentace, nebo lidsky - na míru pro… : Máte například rozdílnou cílovou skupinu dospělí a studenti (prodáváte jazykové kurzy). Pokud povedete dospělého, který se chce učit jazyk na dovolenou a do práce, na podstránku pro studenty, nebo hůř, na obecnou pro všechny, pak ztratíte prodej, protože si bude myslet, že to pro něj není.
A jaké podstránky vám zvednou výnos? Fantazii se meze nekladou. Té kladou meze náklady na dopadovky. Já mám oblíbené tyto:
Co to je? Tahle dopadová stránka komunikuje výhody vašeho produktu (nebo kategorie podobných produktů), či služby. Prostě do uživatelů perete emocionální, praktické a kontextové výhody.
Ve zkratce: 1 největší výhoda a list výhod (ne vlastností) produktu či služby.
Kdy využít? Když máte více (unikátních) benefitů, nebo když uživatelé službu/produkt potřebují více vysvětlit.
Hlavní prvky:
Příklad: V ČR se bohužel s tímto formátem pracuje velmi málo. My takto postavili třeba hlavní stránku na VIP Power, kde jsou komunikovány primárně benefity jednoho produktu. V zahraničí je fajn příkladem třeba známý výrobce pánví Hexclad, který využívá pěkně i příběhy velko sekci “6 hlavních důvodů”
Co to je?
Typicky např.: 5 typů květin do obývacího pokoje - článek, kde vypíšete tyto typy obecně a mezi ně zařadíte své produkty (květiny do domácnosti / truhlíky / dekorace do bytu).
Často tento přístup lidi nezajímá, pokud z dopadovky nečiší odbornost a dobrá rada (tak snad jsem si teď nepodrazil štokrle).
Ve zkratce: Pomocný list zajímavostí proložený produkty.
Kdy využít? Když víte, jak poradit, napadají vás dobrá přidružená témata a máte obecenstvo, které se o vaše téma opravdu zajímá.
Hlavní prvky:
Příklad: U nás má prakticky každý eshop či služba svůj blog a článek “6 typů dopadových stránek (hehe), nebo Jak si vybrat kávu”. U příkladu s kávou jsou produkty prolikované jen v textu (což může fungovat také velmi dobře). U příkladu s grilováním jsou produkty přímo vložené v článku.
Co to je?
Specializovaná dopadovka na vámi zvolenou akci či téma. Zde ukážete zboží či službu v kontextu toho, co zákazník v dané akci hledá (nebo musí udělat), například u Vánoc různé rady na dárky, nebo u dárků pro muže třeba pro “zaneprázdněné, technologické, pivaře apod.”.
Ano, píšu o personalizaci nabídky.
Ve zkratce: Víte, co zákazník hledá, potřebuje a to mu v rámci akce ukážete na dopadovce.
Kdy využít? Kdykoliv, tohle je nejpoužívanější dopadovka, která je ale často také nejsložitější na výrobu (nicméně správně udělaná je jako zlatý důl).
Hlavní prvky:
Příklad:
Tady máme hned 2 příklady z naší dílny. Jedna je dopadová stránka na Vánoce u prodejce vín Decanté. Druhá na slevové akce Severského světla.
Co to je?
Skoro jakýkoliv obsahový marketing - článek na webu. Pokud bude dost zajímavý, bude mít dobré UX a bude správně prolinkovaný s vaším produktem, je z něj rázem landing page. Kolikrát to může být i rozhovor s profesionálem v oboru, návod či zábavný trend.
Ve zkratce: obsah, který zabaví, naučí a “skrytě” prodá.
Kdy využít? Když vám nevadí práce na obsahovém marketingu a umíte váš produkt skloubit s různými tématy. Tenisky jsou z jedné strany spojené se sportem a z druhé s lifestyle módou. Nemovitost s bydlením, dovolenou, ale třeba i investicemi.
Hlavní prvky:
Příklad:
Zde se stačí podívat na jakýkoliv blog vaší oblíbené značky. Nebo můžete do vyhledávání napsat “Jak správně.. / trendy v / zajímavosti v…”. Mně se třeba líbí od Liftoru článek o tom, jak správně sedět (přitom neprodávají židle, ale zvedací stoly). Nebo od našeho Severského světla "Jak na severský minimalismus".
Co to je?
Waitlist landing page slouží ke sbírání kontaktů / předprodeji zboží. Nejvíc se hodí při vstupu produktu na trh, nebo při marketingu nějaké novinky. Waitlist často vytváří pocit exkluzivity - budete první, kdo si na tu dobrotu sáhne!
A s odstřelením plné verze se vám pak můžou včasné přípravy mnohonásobně vrátit.
Ve zkratce: čekačka na produkt skrze zadání mailu (s vůní exkluzivity early adoptera)
Kdy využít? Při vstupu na trh, uvádění novinek nebo při tvorbě (a testování) budoucího produktu
Hlavní prvky:
Příklad:
V ČR se s tímto zas tak nepracuje, a pokud ano, stránka je většinou limitována spuštěním a pak zmizí, tak vám ukážu příklad ze zahraničí:
Mezi další penízky vynášející landing page patří třeba ty na sběr leadů, srovnání před a po, využití produktu / služby v nějaké specifické situaci, testování produktu a dalších 30+.
Chcete zjistit možnosti na míru vašemu podnikání? Napište nám, vymyslíme, v jakých příležitostech na vás čeká pytel plný tolarů.