AI Overview, nová generativní odpověď Google search, která zásadně mění způsob zobrazení výsledků pro uživatele i firmy, se postupně rozšiřuje i do Česka. Oficiální rollout začal 25. března 2025. Co už o této technologii víme z dat ze zahraničí a oficiálních zdrojů a co by měli majitelé e-shopů/služeb či správci PPC kampaní sledovat?
AI Overview (dříve známý jako Search Generative Experience) představuje krátký shrnující "panel" přímo ve výsledcích Google, kde uživatel dostává odpověď na svůj dotaz, často včetně tipů a výběru produktů nebo služeb.
Reklamy tady mohou být zobrazeny:
Do AI Overview mohou být automaticky zařazeny reklamy z těchto typů kampaní:
Nejčastější obory s kombinací AI Overview a reklamy:
Typ reklamy Pod AIO | Nad AIO
Textové reklamy 69,4 % | 6,2 %
Shopping reklamy 87 % | 13 %
Použité zdroje:
Google Help – Ads and AI Overviews
SE Ranking – AI Overviews and Ads Research
Search Engine Land – Ads arrive in Google AI Overviews
Pro ukázku jsme si vzali jeden konkrétní účet, kde pracujeme s obsahovým webem a DSA kampaně v něm hrají výraznější roli, než bývá obvyklé – investujeme do nich přibližně 10 % celkového rozpočtu.
Už začátkem roku jsme měli z několika zdrojů signály, že se do Česka chystá spuštění AI Overview. Proto jsme v lednu a únoru testovali navýšení rozpočtu DSA kampaní zhruba na dvojnásobek. Průměrná cena za proklik (CPC) se přitom téměř nezměnila, což potvrdilo stabilitu výkonu. Rozpočet jsme následně vrátili na původní úroveň a čekali na oficiální spuštění AI Overview, ke kterému došlo 25. března.
Od dubna jsme ale začali sledovat trvalý růst CPC – z původních 2,23 Kč na současných 3,87 Kč, což představuje nárůst o 74 %.
Abychom předešli spekulacím o sezónnosti: daný business není zásadně ovlivněn letními výkyvy poptávky. Navíc v grafu níže vidíte, že i při stejných investicích jako loni je cena za proklik letos v létě o více než 1 Kč vyšší!
Celý tento jednoduchý kejs nám ukazuje, že výkon PPC kampaní samozřejmě ovlivňuje celá řada faktorů (vnější změny, vliv algoritmů, konkurence, samotný přístup k optimalizaci). ALE! Jedno je podle aktuálních dat zřejmé: AI Overview má a bude mít vliv na výkon kampaní. A to zřejmě dlouhodobě.
Určitě nepanikařit a v rámci PPC kampaní je třeba trpělivě sbírat data a nedělat unáhlené rozhodnutí s restrukturalizací celých účtů. Je třeba se hlouběji zaměřit na práci s kampaněmi P-Max, DSA a dalšími, kde máte předpoklad, že AI Overview bude vstupovat do vašich search termů. KAŽDOPÁDNĚ! Zásadní změna nás teprve čeká a to ve chvíli, kdy se do AI Overview začnou zobrazovat reklamní inzeráty. A to věřím, že může být změna dost pozitivní, pokud vaše účty spravují lidé, kteří vědí, co dělají. 🙂
Chcete změnit zájemce, kteří k vám koukají do výlohy, na spokojené klienty, kteří se vracejí? Pojďme se spolu podívat, jak upravit vaší komunikaci, aby lidé začali pořádně poptávat.